nuchter boek mindfulness

   Mindfulness    

Mindfulness kan je helpen om anders te leren omgaan met lastige of negatieve gevoelens. Dit is een nuchter boek met de simpele titel Mindfulness en heeft als een ondertitel: ‘Een praktische training in het omgaan met gevoelens en gewoonten’. Ik kreeg het zelf aangeraden nadat ik een cursus mindfulness had gevolgd (jaren geleden) en kijk er sindsdien nog regelmatig in.

Heb jij soms het gevoel dat je geen controle hebt over je gevoelens? Merk je dat je hard je best doet om een negatief gevoel ‘weg te stoppen’ en lukt het maar niet? Dit boek kan je helpen hier op een andere manier meer te leren omgaan, zodat je je minder ‘geleefd’ voelt door je emoties. Het boek geeft je praktische handvatten om te leren je niet langer te verzetten tegen deze lastige gevoelens. Ook leer je je eigen gedragspatronen en valkuilen te herkennen. Je leert met meer aandacht in het leven te staan.

ons oordeel in beeld

Mindfulness - Ger Schurink
  • Makkelijk leesbaar
  • Praktisch toepasbaar
  • Motiverend
  • Inzichtgevend
  • Wetenschappelijk onderbouwd
4.3

Samenvatting

Dit nuchtere mindfulness boek is dun en bevat toch alle meest gebruikte mindfulness-oefeningen, met duidelijke instructies en downloadbaar audio-bestanden.  Het helpt je om op een betere manier om te gaan met je gevoelens. Ook heel handig als naslagwerkje voor wie een mindfulness cursus heeft gevolgd en de oefeningen nog eens wil nalezen. 

Ook verkrijgbaar als e-book: ja 

opbouw van dit boek over mindfulness

Mindfulness is deels gebaseerd op meditatietechnieken uit het boeddhisme en heeft daardoor een wat ‘zweverig’ imago. Dit boek maakt in de inleiding al heel duidelijk dat mindfulness niet zweverig hoeft te zijn en dat het heel goed past in een nuchtere en praktische aanpak van emotionele problemen. In dit boek vind je dus geen verhalende metaforen en boedhistische spreuken die soms ook wel worden geassocieerd met mindfulness.

Na de inleiding legt de auteur eerst duidelijk uit wat gewoontepatronen (of valkuilen) zijn en hoe je deze kunt leren doorbreken. Daarna geeft hij uitleg over wat emoties zijn en wanneer deze een probleem kunnen vormen. In hoofdstuk drie worden zes gebruikelijke mindfulness-oefeningen beschreven. Het gaat om: ademhaling, bodyscan, geluiden, gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en loopmeditatie. De auteur raad aan om ook in deze volgorde te oefenen, de opbouw is van makkelijk naar steeds iets lastiger. De oefeningen zijn ook beschikbaar als audiobestanden, deze zijn gratis te downloaden van de website van de auteur. In mijn ervaring vraagt het best wel wat discipline om een positief effect van de oefeningen te zien, dus hou vol!

Mindfulness, ofwel met aandacht leven, leer je door de oefeningen regelmatig te doen en door het in de praktijk toe te passen. In hoofdstuk vier vind je praktische toepassingen van mindfulness in het dagelijks leven. Het boek eindigt met een aantal veelgestelde vragen (of bezwaren) en hun antwoorden over mindfulness.

Wat ik zelf vooral heel prettig vind aan dit boek, is de nuchtere kijk op het onderwerp mindfulness. Misschien ligt het aan de Twentse achtergrond van de auteur, in elk geval is dit boek totaal niet zweverig. Om die reden heb ik het al heel vaak aangeraden aan cliënten die graag met beide benen op de grond blijven staan 🙂

wetenschappelijke onderbouwing

De auteur, Ger Schurink, is psycholoog en cognitief gedragstherapeut geeft trainingen en therapie volgens de methode Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). De effectiviteit van deze vorm van therapie is wetenschappelijk onderzocht en geldt als ‘evidence-based’. De oefeningen en uitleg in dit boek zijn gebaseerd op deze methode en dus bewezen effectief.

Grappig feitje: de figuur op de voorkant van dit boek is een optische illusie, je ziet schuin lopende lijnen, maar ze lopen recht. Echt waar? Echt waar, kijk maar naar deze video!

hoe dit hulpboek te gebruiken?

De praktische insteek van dit nuchtere boek over mindfulness maakt het een echt ‘werkboek’, zoals de auteur ook voor ogen had. Weinig lezen dus (het is ook maar dun), en veel zelf aan de slag. Dat vraagt wel discipline, maar het is heel goed mogelijk om het als zelfhulpboek te gebruiken. Ik gebruik het zelf vooral als referentie om veelgebruikte mindfulnessoefeningen nog eens na te lezen. En ik heb het al heel vaak aan cliënten aangeraden. Zij gaan dan gedurende het traject zelf met de oefeningen aan de slag en tijdens de coachingsgesprekken bespreken we de voortgang. Dat werkt goed!

Nicoline Hermans: Arbeid & Organisatiepsycholoog, cognitief gedragstherapeut en de initiatiefnemer van deze site. Raadt haar cliënten vaak hulpboeken aan en ziet dat dit helpt om coaching effectiever te maken.

Plaats een reactie