zelfhulpboek valkuilen leven in je leven

    Voluit Leven    

Mindfulness werd al 1979 gelanceerd als manier om te ‘leren leven’ met (pijn-)klachten waarvoor geen behandeling mogelijk was. Vanaf de jaren nul wordt de methode ook met succes toegepast bij allerlei mentale klachten. Mindfulness in behandeling en coaching is inmiddels volwassen geworden en wordt nog steeds veel gebruikt. Voluit Leven is een uitgebreid en praktisch boek over mindfulness en verscheen voor het eerst in 2009. Het is inmiddels al toe aan zijn 15e druk en is dus erg populair.

Ervaar jij weinig plezier en geluk in je leven door zaken als somberheid, onzekerheid en vermoeidheid? Heb je onverklaarde lichamelijke klachten (ook wel SOLK, Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)? Voer je een voortdurende strijd tegen dingen die je niet kunt veranderen? Dan kan dit boek je helpen inzien dat dit leed je niet in alles hoeft te belemmeren, en ook jij voluit en plezierig kunt leven.

ons oordeel in beeld

Voluit Leven - Ernst Bohlmeijer & Monique Hulsbergen
  • Makkelijk leesbaar
  • Praktisch toepasbaar
  • Motiverend
  • Inzichtgevend
  • Wetenschappelijk onderbouwd
4.6

Samenvatting

Een makkelijk leesbaar, goed gestructureerd en aantrekkelijk vormgegeven boek, dat je met praktische oefeningen helpt om te accepteren wat je niet kunt veranderen – zodat je je voluit kunt gaan leven.

Ook verkrijgbaar als e-book: nee.

Opbouw van het mindfulness boek Voluit Leven

Het boek is opgebouwd als een zelfhulpprogramma van negen weken. Ik merk dat veel mensen het prettig vinden dat het hulpboek zo’n concrete periode noemt. Het is motiverend om te weten dat je in relatief korte tijd resultaat kunt boeken. Na de inleiding, waarin staat wat het doel is van het boek en hoe je het kunt gebruiken, volgt het programma. Dat is opgedeeld in drie delen: ‘Wat is voluit leven?’, ‘Hulpbronnen van voluit leven’ en ‘Voluit leven in de praktijk’.

In hoofdstuk 1 (Week 1) stellen de schrijvers je de vraag: ‘Wat wil je met het leven?’ In dit hoofdstuk bepaal je hoe je graag in het leven zou willen staan, en hoe dit anders is dan nu. Bij het boek krijg je een CD met geluidsbestanden voor mindfulnessoefeningen: hier begin je ook meteen al mee te oefenen in de eerste week. Deze geluidsbestanden kun je ook downloaden van de website van de uitgeverij.

In de volgende hoofdstukken (weken) leer je aan de hand van praktische oefeningen en opdrachten hoe je afstand kunt nemen van moeilijke of pijnlijke zaken in je leven. Ook leer je hoe je kunt accepteren dat sommige dingen zijn zoals ze zijn. Door te stoppen met hiertegen strijden, ontstaat ruimte om een prettiger leven te gaan leiden. De meeste opdrachten en oefeningen kun je direct invullen in het boek. Dat werkt prettig, als zul je soms misschien meer ruimte nodig hebben om je antwoorden op te schrijven.

In het laatste hoofdstuk (week 9, ‘Ervoor blijven gaan’) wordt aandacht besteed aan wat we in de psychologie ‘terugvalpreventie’ noemen. Het beschrijft manieren waarop je kunt zorgen dat je volhoudt en niet terugvalt in oude patronen. In mijn ervaringen werken de opdrachten en oefeningen in dit hoofdstuk goed om blijvend effect te sorteren.

Wat ik vooral sterk vind aan dit mindfulness boek is dat het de oefeningen heel concreet maakt en praktisch toepasbaar. Hierdoor zijn ze goed te snappen en toe te passen, ook als je geen uitgebreide voorkennis hebt.

Wetenschappelijke onderbouwing

De auteurs, Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen, hebben beide hun sporen verdiend in de (positieve) psychologie. Ernst Bohlmeijer is psycholoog en hoogleraar Geestelijk Gezondheidsbevordering aan de Universtiteit Twente. Monique Hulsbergen is psycholoog en gedragstherapeut en heeft ruim 18 jaar gewerkt als psychotherapeut. Het zelhulpprogramma dat in dit hulpboek centraal staat is gebaseerd op Mindfulness en Acceptance and Commitment Therapie (ACT). Deze twee stromingen worden samen ook wel de ‘derde generatie’ cognitieve gedragstherapie genoemd. Deze derde generatie behandelmethodes richt zich kort gezegd op het accepteren van en effectiever omgaan met (moeilijke) gevoelens, in plaats van op het veranderen ervan. Beide stromingen zijn inmiddels goed onderzocht op hun effectiviteit en gelden als ‘evidence-based’.

Hoe dit mindfulness boek gebruiken?

Zoals ik hierboven al schreef, is het hulpboek opgebouwd als een zelfhulpprogramma van negen weken. Het boek is naar mijn mening heel goed zelfstandig te gebruiken. Dat komt door de combinatie van een heldere opbouw en structuur en duidelijk omschreven opdrachten en oefeningen. De bijbehorende CD/geluidsbestanden zijn ook heel handig.

Ik heb ook goede ervaringen met gebruik tijdens een coachingstraject. Samen met een cliënt doorloop ik dan de verschillende stappen uit het programma, waarbij de cliënt het boek als werkboek gebruikt. Ik ben als coach dan een belangrijke ‘stok achter de deur’ om met de oefeningen aan de slag te gaan, en help mijn cliënt te reflecteren op wat hij/zij heeft opgeschreven. Op basis van het programma dat in dit boek beschreven wordt is trouwens ook een online programma ontwikkeld, dat in de GGZ wordt gebruikt. Het is helaas niet rechtstreeks beschikbaar voor particulieren.

* Ken je online boekwinkel Bazarow nog niet? Lees hier meer over dit sympathieke initiatief.

Nicoline Hermans: Arbeid & Organisatiepsycholoog, cognitief gedragstherapeut en de initiatiefnemer van deze site. Raadt haar cliënten vaak hulpboeken aan en ziet dat dit helpt om coaching effectiever te maken.