boek timemanagement getting things done gtd

Getting things done

Het timemanagement boek Getting Things Done verscheen voor het eerst in 2001 en gaat dus al bijna twintig jaar mee. Ik leerde het kennen tijdens mijn eerste baan, het werd me aangeraden door mijn toenmalige baas. De Nederlandse vertaling kreeg de oorspronkelijke Engelse titel mee en in 2015 is het boek volledig herzien. Van het boek zijn wereldwijd honderdduizenden exemplaren verkocht: met recht een bestseller.

Voel je je soms een slaaf van je e-mail en je takenlijst? Heb je moeite om overzicht te houden in je werk en je te concentreren? Ben je bang om dingen te vergeten? Dit boek is een een aanrader voor mensen die meer controle en rust willen ervaren in hun werk.

ons oordeel in beeld

Getting Things Done - David Allen
  • Makkelijk leesbaar
  • Praktisch toepasbaar
  • Motiverend
  • Inzichtgevend
  • Wetenschappelijk onderbouwd
3.8

Samenvatting

Dit boek leert je een allesomvattend systeem om effectiever om te gaan met alle informatie die in je werk op je afkomt en zo meer rust en aandacht voor je werk te creëren, waardoor je productiever kunt zijn en zeker weet dat je niets kunt vergeten. 

Ook verkrijgbaar als e-book:  ja. 

opbouw van dit timemanagement boek

Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel gaat over ‘de kunst van stressvrije productiviteit’ uit de ondertitel van het boek. De auteur schetst een aantrekkelijk beeld van hoe werken in de huidige tijd eruit zou kunnen zien — zonder stress. Zonder het gevoel te druk te zijn. Dat werkt motiverend om met de methode aan de slag te gaan.

In het tweede deel maak je stap voor stap kennis met de methode ‘GTD’. Deze term wordt inmiddels wereldwijd gebruikt en staat voor Getting Things Done. Je leert alle informatiestromen in je werk (en eigenlijk in je hele leven) zó te organiseren, dat niets zoek kan raken en alles boven komt drijven wanneer het relevant is. Hierdoor kun je veel geconcentreerder en efficiënter werken: je wordt productiever dus.

In het derde deel van het boek gaat de schrijver nader in op een aantal kernprincipes uit de methode, zoals ‘eerstvolgende actie-denken’ en ‘gewenste uitkomst-denken’. In dit deel wordt bovendien een link gelegd met wetenschappelijke inzichten over cognitie en informatieverwerking door ons brein. Ook geeft de auteur praktische tips over hoe je je het systeem zo goed mogelijk eigen kunt maken.

wetenschappelijke onderbouwing

De auteur, David Allen, geldt als een internationale autoriteit op het gebied van timemanagement. Hij heeft een roerige en zeer diverse carrière achter de rug en werkt tegenwoordig als consultant en coach in zijn eigen The David Allen Company. In het boek wordt wel verwezen naar wetenschappelijke inzichten over hoe ons brein werkt, maar de GTD methode is verder volledig zijn eigen ontwerp. Er zijn inmiddels wel zoveel ‘aanhangers’ van deze methode, dat er door de Vrije Universiteit Brussel zelfs onderzoek is gedaan naar de effectiviteit en wetenschappelijke basis ervan.

hoe dit hulpboek te gebruiken?

Het boek is heel goed bruikbaar als zelfhulpboek, je krijgt veel praktisch toepasbare tips en wordt stap-voor-stap meegenomen door de methode om het te implementeren in je eigen leven. Daarnaast heb ik er zelf ook goede ervaringen mee als onderdeel tijdens coachingstraject waarin stress en dreigende burn-out centraal staan. Ik raad de cliënt dan aan het te kopen en samen doorlopen we de stappen. Er is daarvoor ook een handig werkboek beschikbaar (Nederlandstalige versie beschikbaar sinds oktober 2019).

* Ken je online boekwinkel Bazarow nog niet? Lees hier meer over dit sympathieke initiatief.

Nicoline Hermans: Arbeid & Organisatiepsycholoog, cognitief gedragstherapeut en de initiatiefnemer van deze site. Raadt haar cliënten vaak hulpboeken aan en ziet dat dit helpt om coaching effectiever te maken.