zelfhulpboek goede ademhaling verademing beweging

Verademing

In coaching bij stressklachten werk ik vaak met ontspanningsoefeningen. Veel oefeningen richten zich op de ademhaling en hebben vaak snel effect. Op zoek naar een heldere, makkelijk over te brengen uitleg, stuitte ik op een populair boek over ademhaling: ‘Verademing’. Dit gaf me de uitleg die ik zocht en bleek ook een praktische gids te zijn voor hoe men zelf de ademhaling kan verbeteren.

Dit boek is interessant voor als je meer wilt weten over de impact en kracht van je ademhaling en/of als je je ademhaling wil verbeteren. Bijvoorbeeld bij stress en moeite met ontspannen. Zowel voor mensen die met hun eigen ademhaling aan de slag willen als voor professionals die anderen hierin begeleiden.

ons oordeel in beeld

Verademing - Bram Bakker & Coen de Jong
  • Makkelijk leesbaar
  • Praktisch toepasbaar
  • Motiverend
  • Inzichtgevend
  • Wetenschappelijk onderbouwd
4.8

Samenvatting

Door de heldere uitleg, in ‘gewone mensentaal’ en de herkenbare voorbeelden is dit boek over ademhaling makkelijk leesbaar. Je wordt aangemoedigd om zelf te ervaren hoe het werkt en om ermee aan de slag te gaan, door de diverse eenvoudige oefeningen.

Ook verkrijgbaar als e-book: ja.

opbouw van Dit boek over ademhaling

De inleiding omschrijft wat ademhaling is en welke vormen van slechte ademhaling er zijn. Ook vind je er een top-5 van klachten die samenhangen met een te snelle ademhaling, waaronder pijn in de schouders of nek, gejaagdheid en snel vermoeid zijn. De auteurs leggen uit wat een goede en wat een ontregelde ademhaling is. Zo ontdek je waarom het erg is als je ademhaling ontregeld is. Na de mogelijke oorzaken van een (te) snelle ademhaling gaan de auteurs in op een aantal thema’s en het verband met ademhaling. Hieronder vallen bijvoorbeeld voeding, psychisch functioneren, sport en hartslagcoherentie. Ook besteden ze aandacht aan ademhaling bij kinderen en tijdens de zwangerschap. Tenslotte komt de link tussen een hoge ademfrequentie en (ernstige) stressgerelateerde aandoeningen aan bod.

In ieder hoofdstuk staan één of meerdere oefeningen om zelf te ervaren wat er beschreven wordt of om te oefenen met goede ademhalingstechnieken. Het laatste hoofdstuk beschrijft naast een aantal oefeningen ook enkele trainingsschema’s. De trainingsschema’s zijn afgestemd op de ernst van eventuele klachten, zodat je kunt kiezen welk schema het meest aansluit bij jouw behoefte. De auteurs leggen alles eenvoudig uit, waardoor je goed snapt hoe je ademhaling en de impact ervan werkt. Door de herkenbare voorbeelden voelt menigeen zich aangesproken. De simpele oefeningen stimuleren je om ze uit te proberen en de technieken in de praktijk te brengen.

wetenschappelijke onderbouwing

De auteurs brengen ieder hun eigen expertise in: Bram Bakker is psychiater en Koen de Jong is expert op het vlak van ademhaling en gezondheid. Ze gebruiken hun eigen ervaringen vanuit hun praktijk en baseren zich daarnaast op diverse onderzoeken naar de impact van ontregelde ademhaling op gezondheid. Bij de behandeling van stressklachten gelden ontspanningsoefeningen, waarvan ademhaling een belangrijk onderdeel is, als bewezen effectief (‘evidence-based’).

hoe dit (Zelf-)hulpboek over ademhaling te gebruiken?

Je kunt goed zelfstandig met dit boek over ademhaling aan de slag, dankzij de heldere toelichting en vele simpele oefeningen en de trainingsschema’s. Ik heb het al diverse keren aangeraden aan cliënten en tot nu toe alleen positieve ervaringen teruggehoord. Daarnaast gebruik ik een aantal oefeningen uit het boek met succes in stresscoaching.

* Ken je online boekwinkel Bazarow nog niet? Lees hier meer over dit sympathieke initiatief.

Ellen de Graaf: Arbeids- en Organisatiepsycholoog (NIP geregistreerd) en gecertificeerd stresscoach. Ziet hulpboeken als nuttige ondersteuning bij coaching; het juiste hulpboek geeft cliënten extra handvatten en praktische voorbeelden.

Plaats een reactie